• Hozzászólások: 0
  • Kategória: Tolnay Klári Színpad
  • Olvasták: 1022
  • Utoljára módosítva: 18 December 2015 15:24

Interjú Széplaky Gézával

 

Széplaky Géza Elling (Őze Áron) és Kjell (Kedvek Richárd) bajszos barátja, alias Frank. Egy vidéki fiatalember, aki szerencsét próbálni jött a fővárosba. A színész szakmát a deszkán tanulta ki, hogy aztán becsülettel végigjárhassa a ranglétrát. Színészként és fekete övre jelölt harcművészként is ugyanaz a cél motiválja: a szolgálat.

Az Aranytíz Elling és Kjell című darabjában Frankot, a két elmegyógyintézeti kezelt ápolóját alakítja. Hol és mikor kezdte a színészi pályafutását?

 

A Kecskeméti Főiskola Tanítóképző Karán ének szakán tanultam éppen, amikor az egyik barátom szólt, hogy válogatást tartanak az Oliver című musical néhány nevesített szerepére, ahová be is kerültem. A premier napján felmentem Bodolay Géza igazgatóhoz azzal, hogy én bizony színész szeretnék lenni. Azonnal kaptam színészlakást. Felhívtam édesanyámat, hogy a vizsgáimat már nem is csinálnám meg a Kecskeméti Főiskolán, maradnék inkább színész. 2000-től tehát a deszkán tanultam ki a szakmát, ahol mindenféle stílussal találkoztam (zenés, prózai, táncos előadások; angol, orosz és főként német színházi forma). Végigjártam a ranglétrát. 2003-ban kaptam meg a színész II., 2008-ban pedig a színész I. diplomát a Színészkamarától. Itt kivételesen jó csapat jött össze Bodolay 10 éve alatt. Az igazgatóváltást követően még egy évig maradtam Kecskeméten, utána Budapestre jöttem szerencsét próbálni.

 

A színészet mellett belekóstolt a kaszkadőrök világába is. Hogyan került kapcsolatba ezzel a veszélyes szakmával?

 

30 évesen, mikor Pestre kerültem senki sem ismerte az arcomat, így nehéz volt megélni.Pintér Tamás „Oroszlán”,Balogh Erikabarátom férje volt az, aki segített, hogy bekerülhessek egy filmbe kaszkadőrként, hiszen harcművészként biztonságosan tudtam esni-kelni. Később sorozatokba is bekerültem kaszkadőrként és színészként is Ezután kezdtem el Gulyás Kiss Zoltánnál a magyar kaszkadőriskolában tanulni, ahol általános gyalogos kiképzést kaptam. A vizsgám még nincs meg, de hamarosan eljön annak is az ideje. Kicsit hátrányban vagyok a többiekhez képest, akik nagyrészt extrém sportokat űző fiatalok és a szó pozitív értelmében véve elmebetegek. A félelemérzet nyoma sincs meg bennük, hihetetlenül bátrak és brahiból is újból és újból megcsinálják a feladatokat. Ők az új generáció. Oroszlánék idejében még vagány sportolók, öttusázók, vívók, lovasok voltak a kaszkadőrök. Ezek a fenegyerekek akkor is mentek tovább és csinálták, ha leestek a lóról és kezüket-lábukat törték. Ez ilyen formában színészként nem biztos, hogy az én utam. De szívesen koreografálnék színházban akciójeleneteket – erre a nyáron a Komáromi Lovas Színházban sor is került a nagy sikerű István, a király című produkcióban. Egyébként miután Pestre kerültem, valamilyen munka szerencsére mindig akadt. Mizantróp a volt kecskemétiekkel, Makrancos Kata a RAM-ban, Kőműves Kelemen Alföldi Róbert rendezésében…

 

A színészettel együtt kezdett el komolyabban a keleti harcművészettel foglalkozni. Milyen sikereket könyvelhet el ezen a területen?

 

Ha azt mondom magamról, színész vagyok, akkor ugyanannyira vagyok harcművész is. Idén dan évem van, ami azt jelenti, hogy méltónak találtattam rá, hogy jelöljenek a fekete övre. Hálás vagyok a bujutsu-kainak, mert olyan barátaim, testvéreim vannak, akiket nem ismertem volna meg az utcán, ha a színházban csak önmagammal lettem volna elfoglalva. Azt szeretem a bujutsu-kaiban, hogy ott nem számít, hogy színész vagyok. Onnantól kezdve, hogy felvesszük a fehér gít, mind ugyanolyanok vagyunk. Semmi mást nem kell csinálni, csak tenni a dolgod és szolgálni. Ez a színházra is igaz, a színész dolga, hogy szolgálja a közönséget. Míg egy színházi közegben természetesen simulékonyabban viszonyulnak az emberek egymáshoz, addig a harcművészetben nem kell megjátszani magadat.

 

Mit kell tudni a bujutsu-kairól, az ön által is gyakorolt és oktatott harcművészetről?

 

Ez egy szamuráj alapokon nyugvó, pusztakezes, fegyveres és kard technikákat alkalmazó stílus, ahol a testi mellett szellemi nevelés is folyik. Szabó András kenshin találta ki és fejlesztette a technikákat, hogy azok hatékonyak és életszerűek legyenek. Emellett időről időre írásos formában kérik ki a véleményed egy-egy dologról, köztük olyan alapvető elvekről, mint a hűség, a család, a becsület, a tisztelet vagy a szeretet. Nem meggyőzni akarnak; a mestered nem arra kíváncsi, hogy szerinted mit akar ő hallani, hanem a saját véleményedre. Évekkel később megint megkapod ugyanazt a kérdést, amiről egyszer már leírtad a véleményed: eléd tolják, amit régen írtál és gondoltál. Ezáltal tulajdonképpen önmagadat fejleszted.

 

Az önfejlesztés nem csak a harcművészetekben követhető nyomon, hanem a színházi előadások, illetve a szerepek alakulásával is. Milyen változásokon ment át az Elling és Kjell a bemutató óta?

 

Az Elling és Kjellel szerintem egy magasabb szintre léptünk az utóbbi időben. Húsz előadáson túl kialakult egyfajta szöveg- és mozgásbiztonság, illetve egy-két jelenetet újra is tudunk gondolni. Ha egyik este hirtelen valamit picit másként csinálunk, azzal a másikat már nem hozzuk zavarba. Nem felejti el a szövegét, hanem ő is lép rá egyet, ami teljesen más színt kölcsönözhet az aznapi előadásnak. Az ilyen pillanatok viszik előre a darabot. Persze nagy segítséget jelent a közönség visszajelzése is, hiszen megcsinálhatunk mi egy írott poént nagy klisével, ha a nézők egyáltalán nem nevetnek rajta. A próbák azért is mentek gördülékenyen, mert már ismertük egymást, nem kellett a kötelező köröket lefutni. Ennél jobb körülmények – mint ami az Aranytízben volt – egy színházban nem is lehetnének. Itt mindenki az előadásért létezik és a színészek sem azzal voltak elfoglalva, hogy önmagukat érvényesítsék. Felszabadultan próbáltunk, nem volt félsz, hogy a másik vajon mit gondol az elképzeléseinkről. Általában a másik színész instrukcióját mindig kétszer kell mérlegelni, mert az többnyire a maga malmára hajtja a vizet, na ilyen nálunk, az Elling és Kjell próbái alatt egyáltalán nem fordult elő.

 

Milyen szerepekben láthatjuk a közeljövőben?

Továbbra is játsszuk az Elling és Kjellt, a RAM Colosseumban az Experindece-szel a  Radnóti – álmok két felvonásban-t, mely Meskó Zsolt rendezése és próza és tánc különleges találkozása. Most pedig volt egy beugrásom, a Körúti Színház Katyi című darabjának férfi főszerepére.. Velük azért szeretek együtt dolgozni, mert azt látom, tényleg elhivatottak, bejárják az egész országot az előadásaikkal. Egyébként úgy néz ki, az Aranytízben Kedvek Ricsi megrendezi a Caligulát, amit már nagyon várok. Az élet visszaadott egy kivételes lehetőséget.. Ezen kívül az Aranytízben szeretnék tavasszal egy harcművészeti gálát, ahol pár perces bemutatók keretében a harcművészeteket gyakorló színészek ismertetik meg a közönséggel saját stílusukat. Ez a fekete öves jelölésemhez kapcsolódó egyik vállalásom.

 


Az interjút Kővári Gyöngyi Krisztina készítette
(2014)

2015 októberében fekete öves harcművész lett
Megosztás
  • Twitter
  • del.icio.us
  • Digg
  • Facebook
  • Technorati
  • Reddit
  • Yahoo Buzz
  • StumbleUpon

Nincs még hozzászólás...

Válasz

Név: Kötelező mező.
Email cím: Kötelező mező. Nem látható
Weboldal:
Biztonsági kód (jobbra található): Kötelező mező.
Hozzászólás: Kötelező mező.

Kapcsolat

Telefon: +36 1 354 - 3400
Fax: +36 1 354 - 3404
Központi e-mail: aranytiz@aranytiz.hu
Jegyinformáció: jegyrendeles@aranytiz.hu

Jegypénztár

hétfő, szerda: 14.00-21.00, - május 5-én zárva!
szombat: 9.00-15.00,
valamint a program kezdete előtt 1 órával
2017. június 12-től zárva, nyári szünet!
A jegypénztárban csak készpénzes fizetésre van lehetőség!